maanantai 9. lokakuuta 2017

Jekyll & Hyde on henkeäsalpaava musikaali



Alkuperäisteos: Robert Louis Stevenson
Suomennos: Tuomas Pakarinen, Jussi ja Kristiina Vahvaselkä
Ohjaus ja sovitus: Pauliina Salonius
Musiikin harjoitus ja – johto: Outi Ollila
Valosuunnittelu: Timo A. Aalto
Mas
keeraus: Jenna Nordström, Taija Jokilehto ja Jenni Hytönen (arvet)
Lavasuunnittelu: Riku Suvitie
Graafinen suunnittelu: Markus Linden
Koreografia: Johanna Saarinen
Äänisuunnittelu: Pasi Ketola


Rooleissa: Peter Nyberg, Rosita Ahlfors, Merita Seppälä, Sanni Suvila-Nuutinen, Laura Flemming, Tristan Kulmala, Mikael Rokka, Teemu Veikkolainen, Kai Siltala, Aki-Matti Kallio, Gerhard Gilbert, Esa Lehtinen, Teppo Rantanen, Sonja Leino, Marko Saarinen, Johanna Saarinen, Mikko Polojärvi, Elina Koskinen, Sari Koskela, Jerry Sarlin, Vilma Koskela, Heimo Isojunno, Jenni Hytönen, Anne-Maija Gilbert, Sanni Ratamo, Maisa Pitkänen

Henry Jekyllin erikoinen tapaus johdattaa katsojan tunteiden vuoristorataan eikä hellitä koko esityksen aikana.
 Robert Louis Stevensonin Jekyll ja Hyde päättää Pauliina Saloniuksen ohjaaman psykedeelisen trilogian Salon teatterissa. Musikaali on loistava ja oikeutettu trilogian kruunaus, joka yltää kauhullaan edeltäjiensä Dogvillen (2012) ja Peer Gyntin (2015) tasolle.
 Joukkokohtaukset, joissa koko näyttelijäkaarti on lavalla ja musiikki kuljettaa tarinaa toimivat erinomaisesti. Tämä on hieno saavutus näin suurella näyttelijämäärällä.  Henry Jekyllin ja Edward Hyden roolissa nähtävä Peter Nyberg vie koko shown. Hän ensi-ilta viikolla vaivanneesta kuumeestaan huolimatta jaksaa vetää illan satalasissa ja tekee sen ilmiömäisesti. Nyberg vangitsee katsojan jo heti ”Oot eksysissä” – kappaleen aikana ja saa yleisön suuren liikutuksen valtaan viimeistään esitäessään ”Tartu hetkeen”. Nybergin fyysinen näytteleminen on ammattimaisella tasolla ja hänen piinaavaa kipuaan on tuskallisen hurmiollista seurata läpi musikaalin.
  Lucyn roolissa nähtävä Merita Seppälä on ronski, mutta tarvittaessa herkkä. Musikaalin ehdoton herkkupala on Punaisessa Rotassa nähtävä, ”Miehettää”, joka on humoristinen ja kuuma samanaikaisesti.
   Musikaalin huikeimpiin hahmoihin lukeutuu Teemu Veikkolaisen John Utterson. Tämä on Veikkolaisen tähän astisista rooleista vahvin. Toisella puoliajalla hänestä kuoriutuu esiin aivan uudenlaisia puolia.
  Taija Jokilehdon puvustus, Riku Suvitien toteuttama Saloniuksen tyyliin kuuluva vähäinen lavastus tekevät musikaalista helmen. Lavastus tuntuu joissain kohdin riittämättömältä, mutta ylänäyttämön täyttävä laboratorio korvaa alanäyttämön lavastuksen vähyyden.
  Timo A. Aallon valosuunnittelu ja Pasi Ketolan äänisuunnittelu viimeistelevät koko potin ja kuvaavat riipaisevalla tavalla ihmisen sisäisen kamppailun.

Musikaalissa on tuplaroolitus Nellien, Lucyn ja Emman rooleissa
23.10-16.12.



Kuva: mikanurmiphotography


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti